کتاب بازان

ان الحسین مصباح الهدی و السفینه النجاة

تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی

نویسندگان

شهید مطهری، گنجی نامکشوف برای من

دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

حماسه حسینی (جلد اول، سخنرانی ها)

نویسنده: شهید مرتضی مطهری

ناشر: انتشارات صدرا

چاپ 76ام، شهریور 92 قیمت: 9000تومان، 416 صفحه

در دو حالت نوشتن معرفی برای کتاب به نظر من کار دشواری است. حالت اول این است که با یک اثر خیلی خوب مواجه هستید و حالت دوم اینکه با یک کتاب طرف هستید که کتاب آن چنان قوی ای نیست ولی به هر حال ارزش خواندن و توصیه شدن برای مطالعه را دارد. در مورد اول اگر کتاب کم حجم باشد، (مثل کتاب چمران به روایت همسر شهید)سختی کارتان کمتر است، چون  می توانید برای یک معرفی کتاب 500 تا 600 کلمه ای در کنار توضیحات شخصی ای که درباره اثر دارید بخش هایی از کتاب را هم بیاورید ولی آنجا که با یک اثر به نسبت حجیم مواجه هستید کار کمی سخت تر می شود. (توضیح درباره چرایی سخت بودن معرفی کتاب های از نوع دوم بماند برای یک وقت دیگر)

کتاب حماسه حسینی از نوع اول است. معرفی اش سخت تر است، چون حجم کتاب هم کم نیست. براحتی نمی توان یک قسمت خوب را انتخاب کرد؛ کتاب پر است از قسمت های خیلی خوب، که اگر بخواهی به گزین هم کنی، باز هم از مرز 600 کلمه عبور خواهی کرد و این یعنی طولانی شدن نوشته.

این کتاب مجموعه ای از چند سخنرانی است که در حدود سال های 47 تا 56 انجام شده اند. اگر احیاناً قبلا معتقد به این نگاه بودم که کتاب هایی که متن مکتوب یک سخنرانی هستند، نمی توانند آثاری قوی باشند، الآن قویاً این نگاه را قبول ندارم. این موضوع در کل شاید بتواند درست باشد، ولی بسیار به عامل سخنران وابسته است. کتاب را که کمی با دقت می خوانید متوجه می شوید که شهید مطهری چقدر برای این سخنرانی ها مطالعه و تحقیق کرده است. سخنرانی ها مستند، تحلیلی و فکر شده هستند. با مقدماتی متناسب و دقیق شروع می شوند و به نتیجه مطلوب می رسند.

قبل از مطالعه کتاب و حین مطالعه از دو فرد معتبر که درباره کتاب نقل قول هایی شنیدم، تأکیدشان بر این بود که کتاب بیشتر درباره تحریفات رخ داده درباره حادثه کربلا است، ولی پر حجم ترین فصل کتاب فصل «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی» است و فصل بعد از لحاظ تعداد صفحات فصل «عنصر تبلیغ در نهضت حسینی» است. امام علی(ع) می فرمایند: «همۀ کارهای نیک و جهاد در راه خدا برابر امر به معروف و نهی از منکر، چون دمیدنی است به دریای پر موج پهناور و همانا امر به معروف و نهی از منکر نه اجلی را نزدیک کنند و نه از مقدار روزی بکاهند وفاضلتر از همه اینها سخن عدالت است که پیش روی حاکمی ستمکار گویند»[1]. یعنی اثر جهاد در راه خدا و همۀ کارهای نیک در برابر فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر مثل موجی است که در اثر دمیدن یک انسان به سطح دریا بوجود می آید در برابر امواج عظیم دریایی پر موج. شهید مطهری عنصر امر به معروف و نهی از منکر را مهم ترین عامل حادثه کربلا می دانند و خواسته یا ناخواسته این فصل طولانی ترین فصل کتاب هم شده است(چون کتاب بعد از شهادت استاد چاپ شده است به سال 1363). فصلی دوم کتاب درباره تحریفاتی است که پیرامون حادثه کربلا رخ داده است و اطلاعات خوب و مفیدی دارد، و فصل چهارم با عنوان «تحلیل واقعۀ عاشورا» نیز درباره این کلام امام حسین(ع) «ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی» و کلمه «سیره» و عبارت «سیره جدی و ابی» تحلیل جالبی دارد. و آخرین فصل هم با عنوان «عنصر تبلیغ در نهضت حسینی» یک دوره کامل و فشرده درباره شرایط تبلیغ (تبلیغ نه به معنای رایج امروز، بلکه به معنای ابلاغ و رساندن پیام به روح مخاطب) و مبلغ است، که اگر فردی بخواهد در این حوزه کار کند می تواند مستقلاً بدون نیاز به مطالعه فصل های قبل این فصل را بخواند. استاد شهید در این فصل به نکات بسیار خوب و ظریفی اشاره کرده است، که خواندنش برای کسانی که دغدغه تبلیغ و گسترش فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی را دارند توصیه ویژه ام است.

و در آخر بخشی از فصل چهارم کتاب را می آورم:

«باید بگوییم عاشور روز تجدید حیات ماست در این روز می خواهیم در کوثر حسین شستشو کنیم، تجدید حیات کنیم، روح خودمان راشستشو بدهیم، خودمان را زنده کنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمی خواهیم حس امر به معروف و نهی ازمنکر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداکاری در راه حق، در ما فراموش بشود؛ نمی خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد.

این فلسفۀ عاشوراست، نه گناه کردن وبعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن! گناه کنیم، بعد در مجلسی شرکت کنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد. گناه آن وقت بخشیده می شود که روح ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد؛ اگر پیوند بخورد، گناهان ما قطعاً بخشیده می شود ولی علامت بخشیده شدنش این است که دومترتبه دیگر دنبال آن گناه نمی رویم. اما اینکه از مجلس حسین بن علی بیرون برویم و دومرتبه دنبال آن گناهان برویم، نشانۀ این است که روح ما با روح حسین بن علی پیوند نخورده است.»[2]

 جهت جلوگیری از طولانی شدن نوشته از آوردن ادامه متن خودداری می کنم. کتاب از آن دسته کتاب هاست که حیف است زمان بگذرد و مطالعه آن را عقب بیندازیم و حرف آخرتر اینکه این یادداشت هم از 600 کلمه خیلی بیشتر شد!



[1] حکمت 374 نهج البلاغه. متن از ترجمه استاد سید جعفر شهید گرفته شده است

[2] حماسه حسینی صفحه 175

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۲۳
احمد احمدی

نظرات (۱)

سلام سپاس که مرا لینک کردید اگه ممکنه با نام کافه صحرا یا تشنه لینک کنید
پاسخ:
سلام

انجام شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">