کتاب بازان

ان الحسین مصباح الهدی و السفینه النجاة

تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی

نویسندگان

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت روز کتاب و کتاب خوانی

خبرگزاری تسنیم در خبری به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی 21 کتاب تأثیر گذار تاریخ را معرفی کرده است. در ادامه این خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم آمده است:

مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به بهانه هفته کتابخوانی به برخی از کتب تاثیر گذار در تاریخ جهان نگاهی داشته است. کتاب هایی که هر یک سرآغاز تحولی شگرف شده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بشر هیچ گاه از آموختن بی نیاز نبوده و همواره در راستای برطرف نمودن نیازهایش آموخته و خواندن اولین گام او برای آموختن بوده است. نقطه آغاز رسالت پیامبر(ص) و دعوت اسلام، بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفت. تمدن‌های دیگر از کتاب، بهره بسیار برده‌اند و فرهنگ خود را با آن تقویت کرده و رشد داده‌اند. اسلام نیز پس از کتابت وحی توسط صحابی مورد اعتماد پیامبر(ص) و ترویج آن گسترش یافت. بنابراین دین پیامبر آخرین نیز بر پایه خواندن و آموختن منتقل شده و امروز مسلمانان فراوانی در دنیا به این شریعت گرایش پیدا کرده‌اند.

کتاب و کتابخوانی فرصتی برای آموختن و گستراندن تفکرات مختلف است. بشر در طول تاریخ تاثیرات فراوانی از این موهبت تحصیل کرده است. تاریخ جهان پر است از اتفاقات محیرالعقول و پستی و بلندی‌هایی که از کتب و نوشتن‌ها و خواندن‌ها آغاز شده‌اند. انقلاب ها با بیانیه ها و اطلاعیه های شورانگیز رهبران آغاز شده اند. دیدنی ترین آثار و نمایشنامه ها، جذابترین آثار سینمایی از روی نوشته ها به تصویر کشیده می شوند. جریان ها و مکاتب فکری و فلسفی به وسیله کتاب پایه گذاری می شوند. مدل های اداره حکومت توسط همین مبانی کتابت شده مورد استفاده قرار می گیرند و هر آینه کتاب و کتاب خوانی و کتابت اهمیت و ارزشی والاتر می یابد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به بهانه هفته کتابخوانی به برخی از کتب تاثیر گذار در تاریخ جهان نگاهی داشته است. کتاب هایی که هر یک سرآغاز تحولی شگرف شده اند. اگرچه قیاس برخی با برخی دیگر درست به نظر نمی رسد و قطعا ارزش برخی کتب بسیار بیشتر و بیشتر از کتاب های دیگر است، اما با مطالعه در تاریخ کتابهای تاثیرگذار درمی یابیم که حقیقتا کتاب و خواندن سرآغاز تحول بوده است.

1- قرآن کریم

قرآن کریم بی شک تاثیرگذار ترین کتاب برای رقم زدن سرنوشت بشریت است. تاکنون میلیونها انسان آن را خوانده و با مفاهیمش آشنایی پیدا کرده اند. این کتاب، کلام الهی و معجزه ای از جنس دانایی است. حال آنکه هیچ گاه قدر و مرتبه آن شناخته نشده است. قرآن، کتاب هدایت و تعلیم و تربیت انسان ها به سوی کمال و نزدیک شدن به خداوند متعال است. خداوند در این کتاب شریف، قرآن را مایه درمان، شفا و رحمت می‌داند و می‌فرماید: «و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمومنین؛ و ما آن چه را برای مومنان مایه درمان و رحمت است، از قرآن نازل می کنیم... »

حضرت علی (علیه السّلام) می فرماید: «از این کتاب بزرگ الهی و آسمانی برای بیماری های خود شفا بخواهید و برای حل مشکلاتتان از آن یاری بطلبید، چون در این کتاب درمان بزرگترین دردها است... .» این کتاب دریای بی کران معارف بلند الهی است و هر کس به اندازه‌ای که در این بحر بی پایان، شنا و غواصی کند، می تواند به همان اندازه از هدایت و معارف قرآن کریم بهره مند باشد. برخی افراد ممکن است از سطح آگاهی و همت کمتری برخوردار باشند که به طور طبیعی از قرآن کریم به همان اندازه همت و توانایی خویش بهره می برند، بعضی نیز از همت و آگاهی بالایی برخوردارند. هر انسانی در هر سطح و مقامی که باشد می تواند با تلاوت، انس با قرآن، تفکر، تدبر و عمل به دستورهای آن از هدایت و راهنمایی نسبی قرآن بهره مند شود.

ارنست رنان، فیلسوف شهیر فرانسوى درباره قرآن مى‏گوید:« در کتابخانه من هزاران جلد کتاب سیاسى، اجتماعى، ادبى و وجود دارد که هر کدام را بیش از یک بار نخوانده‏ام؛ اما یک جلد کتاب هست که همیشه مونس من است و هر وقت خسته مى‏شوم و مى‏خواهم درهایى از معانى و کمال به رویم باز شود، آن را مطالعه مى‏کنم. این کتاب، قرآن کتاب آسمانى مسلمانان است.»

2- نهج البلاغه

کتاب شریف نهج‌البلاغه گزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)  است که سید رضی در قرن چهارم هجری قمری از نامه‌ها و خطبه های ایشان فراهم آورده است. از جمله شاخصه های این کتاب، ترجمه های متعدد آن است. ترجمه‌های متعددی از این کتاب به فارسی در دسترس است که از آن میان می‌توان به ترجمه‌های سید جعفر شهیدی، علی نقی فیض‌الاسلام، جواد فاضل، محمد تقی جعفری، سید محمدمهدی جعفری، حسینعلی منتظری، حسین انصاریان و محمد دشتی از نهج‌البلاغه اشاره کرد. علامه امینی در جلد چهارم کتاب الغدیر 81 شرح نهج‌البلاغه را معرفی کرده‌است. معروفترین شروح نهج‌البلاغه شرح ابن ابی‌الحدید معتزلی بغدادی، شرح ابن میثم بحرانی، شرح خوئی و از معاصران، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اثر شیخ محمدتقی جعفری و شرح نهج‌البلاغه تالیف شیخ محمد تقی شوشتری، را می‌توان نام برد.

بسیاری از ادیبان طراز اول عرب از جمله عبدالحمید کاتب (قرن دوم)، جاحظ (قرن سوم)، قدامة بن جعفر (قرن چهارم)، ابن ابی الحدید (قرن ششم) و خلیل بن احمد فراهیدی (قرن هشتم) فصاحت نهج‌البلاغه را ستوده‌اند. از جمله جاحظ در کتاب خود البیان والتبیین که به گفتهٔ ابن خلدون یکی از ارکان چهارگانه ادب محسوب می‌شود با نقل یکی از سخنان علی (ع) می‌گوید «اگر فقط همین عبارت به دست ما رسیده بود کفایت می‌کرد و برای دلالت داشتن بر فصاحت و بلاغت در عالی‌ترین مرتبه جای می‌گرفت و با وجود آن برای پی بردن به ارزش بلاغی سخنان علی به دیگر سخنانش نیاز نداشتیم». علی الجندی رئیس دانشکده علوم در دانشگاه قاهره در مقدمه کتاب «علی بن ابی طالب، شعره و حکمه» درباره نثر نهج‌البلاغه می‌گوید: نوعی خاص از آهنگ موسیقی که بر اعماق احساسات پنجه می‌افکند در این سخنان هست، از نظر سجع، چنان منظوم است که می‌توان آنرا «شعر منثور» نامید. جرج جرداق مسیحی در مورد نهج البلاغه چندیدن کتاب نوشته و گفته: «بعد از امام علی (ع) کسی را سزاوار نویسندگی ندیدم به همین دلیل جز ایشان در مورد کسی ننوشتم.»

شیخ محمد عبده از مفتیان پیشین مصر از جمله کسانی بود که به شرح و تبلیغ نهج البلاغه در میان جوانان مصری پرداخت. وی در مقدمه شرح خود گفته است: «در همۀ مردم عرب زبان یک نفر نیست مگر آنکه معتقد است سخن علی بعد از قرآن و کلام نبوی شریف‌ترین و بلیغ‌ترین و پرمعنی‌ترین و جامع‌ترین سخنان است.»

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۴ ، ۲۰:۴۴
احمد احمدی

بسم الله الرحمن الرحیم

نام کتاب: آتش بدون دود

نویسنده: نادر ابراهیمی

ناشر: انتشارات روزبهان؛ قیمت دوره سه جلدی، چاپ 1391: 95000 تومان (البته نگران قیمت بالای کتاب نباشید؛ می توانید مثل من کتاب را امانت بگیرید و مطالعه کنید)، جلد اول 703 صفحه، جلد دوم 391 صفحه، جلد سوم: 510 صفحه؛ جمعا 1612 صفحه رقعی



«آتش بدون دود»؛ این کتاب از نگاه من یکی از شاهکارهای ادبیات معاصر ما است، کتابی که هنوز قدر آن شناخته نشده است و هنوز به جایگاه ارزنده ای که لایق آن است، نشانده نشده است. کتابی که تقریبا حاصل نیمی از عمر یکی از نویسندگان شاخص و شهیرِ معاصر و همین طور آشنای ِبا قلم و هنر نویسندگی است؛ و در کنار همه اینها انسانی «عاشق» بنام «نادر ابراهیمی». ابراهیمی حدود سی سال در میان مردم ترکمن زیسته است و بدیهتا نتیجه این همزیستی و تجربه عمیق از قلم نادر ابراهیمی اثری در خور توجه و از نگاه من ماندگار خواهد بود.

آتش بدون دود؛ یک شاهکار حماسی، انقلابی، سیاسی، عاشقانه، عارفانه و شاعرانه است.

اگر عشق و از عشق گفتن را دوست داشته باشید کتاب پر است از عشق و عاشقی؛ عبارت «از عشق سخن باید گفت» یکی از ترجیع بندهای کتاب است؛ پر است از دوبیتی ها و اشعار عاشقانه و ذکر زیاد از شاعر شاخص ترکمن: مختوم قلی.

به کوه می گویم: «سولماز را می خواهم»، جواب می دهد: من هم!
به دریا می گویم: «سولماز را می خواهم»، جواب می دهد: من هم!

در خواب می گویم: «سولماز را می خواهم»، جواب می شنوم: من هم!

اگر یک روز به خدا بگویم: «سولماز را می خواهم»، زبانم لال!

                                                                                    چه جواب خواهد داد؟

 

راه رفتنت کنار گندم های سبز، چه خوب است مارال!

سلام کردنت وقتی شیر می دوشی، چه خوب است مارال!

مرا که می بینی سواره می گذرم، صورتت را می پوشانی

پوشیدن صورت سرخ شده ات، چه خوب است مارال!

اگر عرفان و عرفا را دوست دارید در جلدهای پایانی کتاب و در سلوک قهرمان مبارز داستان، از رابعه و حلاج و عرفان نظری در لابه لای سلوک عرفانی وی خواهید خواند، آن هم چه خواندنی!

اگر خواهان سیاست و حوادث سیاسی نیمه اول قرن جاری (شمسی) هستید، در این سفر شگرف و طولانی نادر ابراهیمی ره توشه ای دلنشین و خواندنی برایمان تدارک دیده است.

اگر داستان دوست دارید و می خواهید قصه بشنوید و از قهرمان ها لذت ببرید، آتش بدون دود پر است از قصه و اتفاق و قهرمان های باور پذیر و مردمی.

اگر از کسانی هستید که به دیالوگ خیلی اهمیت می دهید و دیالوگ را از ارکان قصه می دانید، در جای جای کتاب با این دیالوگ های دقیق برخورد خواهید کرد، دیالوگ هایی بسیار پخته و سخته، که لذت خواهید برد وقتی آن ها را از زبان قهرمان هایتان خواهید خواند.

اگر اهل مباحثه و استدلال و منطق جدلی هستید، شخصیت اصلی و قهرمان کتاب، با زبانی قاطع و متین و با کلامی منطقی و مستدل بارها و بارها و بارها ما را میهمان استدلال های خدشه ناپذیر و برهان های قاطع اش می کند.

اگر تمایل دارید با طیفی از مبارزانی که علیه حکومت پهلوی می جنگیده اند، آشنا شوید و مشی و منش مبارزاتی آن ها را بشناسید، ابراهیمی بسیار از این افراد برایمان گفته است.

اگر می خواهید با منش و مشی خائنانه و نحوه تفکر سخیف حزب توده آشنا شوید، ابراهیمی از زبان اینان برایمان داستان ها روایت می کند.

اگر می خواهید با گوشه ای از پلیدی و نحوست پهلوی های پدر و پسر آشنا شوید، نادر ابراهیمی سخن ها دارد در این باب، آن هم با بیانی دلنشین که دردناکی موضوع را تا حدودی تبیین می کند.

اگر می خواهید با حال  و هوای شبه روشن فکرهای وراجِ کافه نشینِ عرق خور، که با یک بار احضارِ به ساواک کارشان به ندامت نامه نوشتن می کشد آشنا شوید، ابراهیمی خوب سخنوری است درباره آن ها در آتش بدون دود.

و بسیاری اگر های دیگر.

ابراهیمی ما را در این کتاب به سفری می برد به گستره زمانی حدوداً نود ساله. با یک مقدمه دلنشین ابتدا ما را کمی با قوم ترکمن و حال و هوای حاکم بر این مردمان عزیز کشورمان در نیمه دوم قرن گذشته و سال های آغازین قرن جاری (شمسی) آشنا می کند، تقریبا تا سال 1320 (جلدهای اول،دوم و سوم)، و بعد، از شکل گرفتن شخصیت قهرمان داستان، برایمان می گوید و قوام یافتن زندگی عاشقانه اش با همسر مبارزش؛ و بعد از آغاز مبارزه علیه ظلم و ستم و فساد سیستماتیک حکومت وقت.

ابراهیمی داستان نویس است. خودش تأکید می کند: «آتش بدون دود» - همچنان که بارها گفته ام- باز می گویم که عین واقعیت نیست؛ بل، داستانی ست که تنگاتنگ و شانه به شانه واقعیت، حرکت کرده است.... . نادر ابراهیمی انسان عاشقی است که عشق را می شناسد، عرفان را می شناسد و در جای جای کتاب از عشق و عرفان سخن می گوید؛ به قول ترجیع بند کتاب: از عشق سخن باید گفت. یادداشت را تمام می کنم با بیتی از سعدی؛ و چه زیبا نادر ابراهیمی از عشق گفته است برایمان، به دوران ها:

گویند مگو سعدی چندان سخن از عشقش                        می گویم و بعد از من گویند به دوران ها

بعد از تحریر:

چاپ آخر کتاب مجموعه ای سه جلدی است، که در جلد اول، سه کتاب اول «آتش بدون دود» یعنی: «گالان و سولماز»، «درخت مقدس» و «اتحاد بزرگ» آمده است. جلد دوم شامل کتاب های «واقعیت های پرخون» و «حرکت از نو» است و در مجلد آخر هم کتاب های «هرگز آرام نخواهی گرفت» و «هر سرانجام، سرآغازی ست» گردآوری شده است. و دیگر اینکه بخش های زیادی از کتاب را برای نقل انتخاب کرده ام ولی واقعا هر بخش را بیاورم در حق قسمت های دیگر جفا شده است؛ با این وجود بخشی از کتاب پنجم، چاپ شده در مجلد دوم کتاب و همین طور قسمت کوتاهی از مؤخره نادر ابراهیمی را در ادامه ذکر خواهم کرد.

از زبان همسر قهرمان اصلی داستان در جلد دوم کتاب این گونه می خوانیم:


مارال بانو خطاب به آلنی:

«اعتقادِ مرا بشنو و بعد آسوده بخواب! فرهنگ، سواد، تحصیلات، کتاب خواندن، سیاست، مشاغل جدّی و موقعیت های اجتماعیِ وقت گیر نباید زن را از زن بودن و مرد را از مرد بودن بیندازد، همان طور که زن و مرد را از انسان بودن؛ و فرق انسان و حیوان، درجسم، همین محدود و پاک نگه داشتن تَن است خاصّ انسان است نه هیچ جانور دیگر، و خاصیتی است ارادی و آگاهانه نه غریزی و طبیعی. این، در فلسفه ی سیاسیِ تو و نظرات حزبی و اجتماعی ات جای مهمّی باید داشته باشد، که متأسفانه تا به حال نداشته و حتّی در مرامنامه ی حزبت به آن اشاره یی نشده: زن و مرد، از یک سو باید طبیعی باشند و تَن خواه و معتقد به این که یک وجهِ عشق، وجه جسمانی آن است، و از سوی دیگر باید بدانند و باور کنند و بپذیرند که تنها و تنها طهارت تن است که به آن ها حقّ حضور سعادتمندانه در جامعه ی بشری را می دهد. اگر معتقد به طهارتِ تن و محدود نگه داشتن ارادی  خود و متعهّد نسبت به قراردادها و تعهّدات اخلاقی نباشند، در واقع، بحث در باب همه ی مسائل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی دیگر، زاید است و باطل. حیوان تنی، حیوان وار زیستن را ایجاب می کند و حیوان وار زیستن، نفیِ فرهنگ و معنویت است و نفی سیاست و مبارزه ی سیاسی. حیوان که قانون اساسی نمی خواهد؛ مرامنامه و نظام فکری نمی خواهد. حیوان، تن می خواهد و خوراک. همین.»

 و همین طور این جمله جالب از گالان اوجا، قهرمان کتاب اول:

«من، دشمنان نامردَم را از پشت می زنم. اگر نمی خواهند از پشت گلوله بخورند و مثل سگ بمیرند، از روبه رو بجنگند مرد و مردانه

تأکید می کنم این دو برش بخشی از بخش های شاهکار کتاب هستند، که اگر خودم هم مجدد بخواهم از کتاب انتخاب کنم احتمالاً بخش های دیگری از کتاب را گزینش کنم ولی تکلیف کسی که می خواهد رودخانه ای را در کوزه ای جای دهد چیست؟ متن طولانی می شود و خواننده به زحمت خواهد افتاد.

این هم بخشی از مؤخره کتاب به قلم نادر ابراهیمی:

«کلاً، طرّاحی و تنظیم و نوشتن از آغاز تا پایان هفت جلد «آتش بدون دود»، حدود سی سال _و قدری بیش _ به طول انجامید. شاعری معتاد و مظلوم، در باب این کتاب نوشته است: افسوس که ابراهیمی، برای نوشتن این داستان، بسیار عجله نشان داد. اگر تا این حد شتاب زده و سرسری نمی نوشت، البتّه، ممکن بود که اثرش، داستانی خوب از آب در آید؛ حتّی خوب تر از «رومئو و ژولیت» و یا «لیلی و مجنون...». خداوند، همه ی کسانی همانند این شاعر را که کمترین شتابی برای نوشتنِ داستان های بلند خود نشان نمی دهند تا بتوانند خوب تر از «رومئو و ژولیت» بنویسند، حفظ کُناد! به هر صورت، با توجّه به این که نیمِ بیشتر عمر من بر سر این کار گذشت،  و با توجّه به طرح و موضوع و ماجرا و جرقّه ی ده ها  داستان بلند دیگر که روی دستم مانده است، و با توجّه به اینکه در آستانه ی شصت سالگی هستم و دیگر عمری نمانده است، گمان نمی برم موفقّ شوم «قَرَه لوها» را با این وسعت بنویسم؛ گرچه «قره لوها» نیز داستان بخش عمده یی از زندگی ماست. و به خصوص زندگی شبه روشنفکران و روشنفکران اخته و شاعرانی که هیچ شتابی برای هیچ اقدامی ندارند _حتّی نجات دادن خود از منجلاب فساد و خودفروشی و وطن فروشی.»

و حرف پایانی اینکه نادر ابراهیمی کتاب را به شخصی پیش کش کرده است که نام وی را نمی برد:

«از آن بزرگواری که به دلیل داشتن مقام ممتاز ملّی، مذهبی و سیاسی، موقّتاً مایل نیستم نامش را ببرم امّا کتاب را به ایشان پیشکش کرده ام، به دلیل محبّتی که بارها و بارها در حقّ من و این کتاب ابراز داشته اند، بی نهایت سپاسگزارم.»

به نظر شما این شخصیت ممتاز ملی و مذهبی و سیاسی در سال 1371 چه کسی می تواند باشد؟!



اگر ساکن شهر بوشهر هستید می توانید این کتاب ارزشمند را به قیمت 75000 تومان از کتاب سرای باران، رو به روی دانشگاه علوم پزشکی تهیه کنید.

۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۴ ، ۱۰:۵۳
احمد احمدی